Sprekers 2017

Erben Wennemars

 

Spreker Erben Wennemars is zonder twijfel de meest enthousiaste schaatser die Nederland heeft gekend. Erben wordt in zijn imposante schaatscarrière twee keer wereldkampioen sprint en pakte brons op de Olympische Spelen van Turijn. Een bekende uitspraak van hem is: ‘De essentie van topsport is buiten de lijntjes kleuren. Dan ben je op weg naar waar anderen nog niet geweest zijn.’ Erben Wennemars is enthousiast, gedreven en ambitieus. In zijn presentaties vertelt hij over zijn carrière, letterlijk van vallen tot opstaan. Centraal hierin staan thema’s als persoonlijke ontwikkeling, passie, intrinsieke motivatie en grenzen verleggen.

 

 

 

Gaby Ghusen

 

Gaby Ghusen is een 2e jaars Industrieel Ontwerpen student, aan de TU Delft. Op een 16 jarige leeftijd is hij vanuit Syrië naar Nederland gevlucht. Letterlijk de grens over naar een ander land, waar hij zijn leven opnieuw moest opbouwen. Hoe is het hem gelukt om binnen een jaar Nederlands te leren en in een 3vwo klas terecht te komen? Wat heeft hem geïnspireerd en welke obstakels hebben hem tegengehouden. Gaby vertelt in zijn talk wat nodig is om ‘de grens’ over te steken.

Camyre de Adelhart Toorop

 

Grenzeloos leren is Spring High op het lijf geschreven. Geen grenzen aan groei, geen grenzen in vakken, geen grenzen in lokalen en schoolmuren. Kansen en ruimte dat is waar wij voor staan. Ons onderwijs en onze leerlingen altijd in beweging.

Wij zijn een jaar geleden gestart met leerlingen van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs in een gebouw en zelfs in een systeem. Onze leerlingen kunnen altijd een stap verder en worden uitgedaagd en aangezet tot ontwikkelen.

Spring High is een leergemeenschap waar je vanuit vertrouwen kunt zijn EN worden wie je bent.

Manon Melkert

 

Ik ben reeds 7 jaar werkzaam als Engels docent op De Nieuwste School in Tilburg; een VO-school met een vernieuwend pedagogisch- en didactisch onderwijsconcept. Om mijn onderwijs vorm te geven werk ik vanuit drie ontwerpprincipes die de onderlegger zijn van al mijn lesactiviteiten. Ik verwonder de leerling en bied praktische opdrachten aan die passen bij de belevingswereld van de leerling. Ik doe een beroep op heteigenaarschap van de leerling door hem mede verantwoordelijk te maken voor de vakinhoud en samen met mijn sectie en leerlingen denk ik na hoe leerlingen het geleerde zichtbaar kunnen maken. Inspelen op de grote verschillen tussen leerlingen en gebruik maken van elkaars kwaliteiten in een leergemeenschap zijn hiervoor een voorwaarde. Daarbij ben ik namens mijn school betrokken bij het Leerling2020 Leerlab ‘leerlingen eigenaar leerproces’, een project van Schoolinfo en de VO-raad waarin we samen met andere scholen onze krachten bundelen. Leerlingen enthousiasmeren voor mijn vak door ze verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces maakt mij tot een bevlogen docent.

Jeroen Langbroek

 

In mijn werk zie ik als vestigingsdirecteur van een vmbo school dagelijks pubers die met sombere starre blik de school binnen komen alleen omdat het moet. Ze reproduceren leerstof zonder het echt geleerd te hebben en hebben geen enkele notie betreffende “het waarom”. Ze komen omdat ze volgens het rooster aanwezig moeten zijn, zitten in een klas want dat organiseert en plant makkelijk en gaan in die klas gezamenlijk van A naar B. Dit moet in 3700 uur! Daarnaast hebben we een lessentabel die precies aangeeft hoeveel van wat ze krijgen, we hebben een methode, etc., etc.. Onze roostermaker is onvoorstelbaar druk om eerst een kloppend jaarrooster te maken, moet dit vele malen bijstellen, om vervolgens te signaleren dat we dag in dag uit allerlei rooster wijzigingen hebben met alle gevolgen van dien. Dit organiseren bepaalt heel sterk ons dagelijks onderwijs en levert erg veel gedoe op. En als ik dan na een dag “organiseren” thuis kom en mijn twee kleindochters aantref valt mij weer op hoeveel baby’s en peuters eigenlijk leren. Onderzoekend, nieuwsgierig, enthousiast, vragend, uitproberend (etc.) in een omgeving die stimuleert, positief is en hoe onbenullig soms ook alles prachtig vindt. Het plezier en geluk spat er van af.

We doen iets niet goed, we lopen vast met het oude onderwijsmodel en realiseren ons dat het anders moet. We leven in de 21ste eeuw, de maatschappij vraagt heel andere kennis en vaardigheden, ontwikkelingen gaan razend snel. Iedereen kent deze opsomming, maar wat doen we in het onderwijs er mee? Vijfentwintig jaar ervaring op een cluster 4 school, waarvan 7 jaar in een gesloten inrichting. Waarom kon daar wel gepersonaliseerd leren en differentiatie gerealiseerd worden? Waarom gebruiken we de ruimte en mogelijkheden niet die er al zijn en waarom niet krachtiger uitstraler dat wij de experts zijn en daarbij het initiatief nemen? Op Het Noordik, vestiging Catharina van Renneslaan te Almelo zijn we gestart met het AVA-onderwijs (Aanpak Vmbo Anders). Gericht op het antwoord geven op bovenstaande vragen.

Activiteiten 2017

Workshop 1:
“3D printing”

Gideon Knoop

Workshop 2:
“Fixed mindset en Feedback”

Wilma  ….

Workshop 3:
“Spellen zonder grenzen”

Chantal Rebel

Ga jij mee de grens over?

Corlaer College
Henri Nouwenstraat 8
3863 CA Nijkerk

Powered by: